منو
پست شماره : 1507

رزین چیست؟

توسط نادرنیاکان
آوریل 14, 2021
رزین چیست؟

ما در این مقاله قصد داریم رزین را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. در گام اول ما باید بدانیم .
رزین چیست؟

رزین

در لغت رزین یعنی صمغ ، با این چند کلمه ای که گفته شد، تا حدود زیادی با رزین آشنا شده اید. قاعدتا هر کسی در طول زندگی صمغ درختان از جمله کاج را از نزدیک دیده است. رزین ها دو دسته اصلی دارند. رزین طبیعی که از صمغ درختان گرفته می شود. و رزین مصنوعی که بر اساس ساختار همین صمغ ها ، با ترکیبات شیمیایی مواد مختلف ساخته شده اند.

همانطور که می دانید صمغ درختان دارای بوی تندی هستند.  همچنین دارای چسبندگی زیادی می باشند و رنگ آنها شفاف تا قهوه ای تیره است. در اوایل زندگی بشر معمولا برای چسباندن یا درزگیری به علت نبود ابزار کافی مثل عصر حاضر که چسب های درزگیر زیادی مانند چسب های سیلیکونی ، اکرلیک و پلی اورتان وجود دارد.  ازاین صمغ ها استفاده می کردند. این صمغ ها بعد از مدتی سفت می شوند . حلال این صمغ ها الکل است و در آب خاصیت حل پذیری ندارند و در اصل ضد آب هستند.

البته باید در نظر داشته باشیم که از صمغ همه درختان نمی شود استفاده کرد . زیرا در بعضی از این مایعات ماده ای اشتعالزا وجود دارد به نام هپتان ، که بسیار فرار هستند. و می تواند خطراتی ایجاد کند.
در اثر سخت شدن رزین های طبیعی ماده ای زینتی بوجود می آید به نام کهربا . که رنگ طلایی تیره دارند.
رزین درخت کاج یکی از مواردی است که تا الان استفاده های گوناگونی و زیادی داشته است به طور مثال برای ساختن  لاک،  جوهر، عطر، جواهر و بسیاری از موارد دیگر از این رزین استفاده شده است.

با پیشرفت علم و پی بردن به اهمیت رزین ها ، رزین های مصنوعی که  با استفاده از انواع روغن‌ها و اسیدهای چرب طبیعی  مانند:
اسیدهای استئاریک ، فوماریک ، ترفتالیک،  فتالیک،  اکریلیک،  مالئیک ، گلیسیرین و بسیاری از موارد دیگر
تولید می شوند.
رزین های مصنوعی به علت راحت تر تصفیه شدن  و همچنین  پایداری بیشتر ، قابل پیش بینی تر و یکنواخت تر بودن بیشتر از رزین های طبیعی استفاده می شوند..
رزین چیست؟

انواع رزین ها

رزین پلی استر:

رزین پلی استر ماده ای است که در مجسمه سازی و همچنین فعالیت های صنعتی و تولید سنگ های مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. رزین پلی استر در ابتدا به شکل مایع است ، زمانی که با هاردنر مخلوط می شود ، بعد از مدتی حرارت آن بالا می رود و به حالت ژله ای در می آید و سپس سخت و محکم می گردد. وقتی پلی استر سخت شد، مولکول ها به هم نزدیک می شوند و مقداری از آن تبخیر می شود.  بعد از مدتی حجمش کم می شود. این نکته را باید در نظر بگیریم که بعد از سفت شدن دیگر به حالت مایع بر نمی گردد. رزین پلی استر به بعضی اجسام مثل چوب می چسبد.
موارد مصرف زیادی دارد که می توان به : تولید مبلمان ، مجسمه ، کف پوش،پانل و پارتیشن اشاره کرد.

 رزین چیست؟

رزین پلی استر در مبلمان

 رزین چیست؟

رزین پلی استر در تولید مجسمه

 رزین چیست؟

رزین پلی استر شفاف

رزین اپوکسی:

این رزین در صنایع پوششی ،عمران، هوافضا، صنایع اتومبیل و همچنین در دکوراسیون داخلی و حتی کفپوش … مورد استفاده قرار می گیرد.
از دیگر استفاده های رزین اپوکسی  پرکردن و آب بند کردن ترک های سطوح و همچنین چسباندن بتن تازه به بتن سخت شده و حتی وصله زنی و ترمیم ترک ها می توان نام برد.
رزین های اپوکسی مقاومت شیمیایی دارند . که در برابر خوردگی مقاومت خوبی دارند به همین دلیل با اینکه  از دسته رزین های مصنوعی گران قیمت می باشند ولی در صنعت و هنر کاربرد فراوانی دارند. نوعی رزین اپوکسی وجود دارد که کاملاً شفاف می باشد و جهت کارهای حجم مثل زیورآلات و کارهای تزیینی بسیار مناسب می باشد. تصویر زیر از موارد این مصرف است.
رزین چیست؟

 رزین چیست؟

رزین آپوکسی

 رزین چیست؟

کاربرد رزین اپوکسی

 رزین چیست؟

تزریق رزین اپوکسی در ترک بتن

رزین وینیل استر:

رزینهای پلی استر تقویت شده با اپوکسی می باشند که از نظر کاربردی شبیه پلی استرها عمل می کنند و ویژگی هایی شبیه به  اپوکسی ها دارند.
برای تمام کاربرد هایی که رزین پلی استر استفاده می شود ، رزین وینیل استر را نیز می توان استاده کرد. این رزین می تواند جایگزین فلزات و پلی استر غیر اشباع بر پایه  FPRبرای مقاومت در برابر خوردگی شود. از کاربردهای دیگر این رزین می توان به این موارد اشاره کرد.
استفاده در تانک ها،لوله کشی ها،کانال ها و تانکر های حمل اسید های رقیق و حلال ها و سوخت ها می .

از ویژگی های این رزین می توان به مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی ، عایق ضد آب ،مقاومت شیمیایی و کششی بالا ،قابلیت چسبندگی به سطوح مختلف ،مقاومت در برابر فرسایش و آسیب دیدگی اشاره کرد.

 رزین چیست؟

از مصارف وینیل استر

 رزین چیست؟

مصارف وینیل استر

رزین های فنولیک:

به دلیل پایداری حرارتی، خواص مکانیکی و فیزیکی بسیار خوبی که در طیف گسترده ای از محصولات صنعتی وجود دارند. به دلیل ویژگی های خاص این رزین ها معمولا در تولید تابلوهای مدار برق، محصولات قالب گیری پلاستیکی نظیر توپ بازی بیلیارد، تولید لنت ترمز، دیسک های کلاج، چسب، انواع نمد های صنعتی، مواد ساینده ،ساخت میزهای آزمایشگاهی، تولید انواع پوشش و چسب مورد استفاده قرار می گیرند.  همچنین از رزین های فنولیک در تولید کامپوزیت‌ ها، صنایع الکترونیک و همچنین به عنوان سپرهای حرارتی استفاده می‌شود.

 رزین چیست؟

رزین فنولیک و استفاده از آن

 

 رزین چیست؟

مواد ساینده رزین های فنولیک

رابطه بین چسب و رزین چیست؟

در چسب ها همانطور که در مقاله مربوط به پلیمرها و انواع چسبها اشاره شد از یک جزء اصلی و پایه ساخته می شوند که پلیمر نام دارد. پلیمر باعث تحکیم اتصال چسبی می شود.یعنی استحکام چسب به خاطر وجود پلیمر می باشد.
اگر چسب را بر اساس منشا و نوع ماده بکار برده شده در آن تقسیم بندی کنیم  ،حاصل آن دو دسته چسب‌های پلیمری طبیعی و پلیمری سنتزی می باشد.
که منظور همان رزین های طبیعی و رزین های مصنوعی است.

مطالب مرتبط

تماس بگیرید : 623 10 10 9 - 021