منو
پست شماره : 2241

رزین اپوکسی چیست ؟ | رزین پلی آمین چیست ؟ | انواع رزین اپوکسی | نسبت ها

توسط نادرنیاکان
نوامبر 29, 2021
رزین اپوکسی چیست  ؟ | رزین پلی آمین چیست ؟ | انواع رزین اپوکسی | نسبت ها

امروز قصد داریم تاباهم همه چیز درباره رزین اپوکسی یا همان ریزین پلی آمین را بدانیم .  از چگونگی محاسبه رزین اپوکسی تا چگونگی حباب گیری رزین های پلی آمین . تا برسی تعداد برند های عرضه کننده این نوع رزین و برسی کشور های سازنده رزین های اپوکسی .

نقد و برسی رزین های پلی آمین و چگونگی تشخصی کیفیت رزین های اپوکسی . اگر نمیدانید رزین چیست ؟ کلیک کنید .

 

 رزین اپوکسی چیست ؟ :

 

مفهوم کلی رزین اپوکسی

مفهوم کلی رزین اپوکسی

 

 

همانطور که در مقاله “رزین چیست ؟ ” به برسی تمام انواع رزین ها بصورت خلاصه پرداختیم اکنون میدانیم  رزین دارای دو دسته مصنوعی و طبیعی  هستند  . پس با ما باشید تا همه چیز درباره رزین اپوکسی چیست ؟ را رزین پلی آمین به شما بگوییم .

رزین اپوکسی نیز مصنوعی  میباشد .

 

اجزاء تشکیل دهنده رزین پلی آمین ( اپوکسی ) :

رزین های پلی امین همانند دیگر ها دارای دو جزء هستند ( معمولا به غیر از مورد خاص ) .

1- رزین اپوکسی ( پلی آمین )

2- هاردنر (سفت کننده ، سخت کننده ، غلیظ کننده )


ویژگی های رزین اپوکسی (پلی آمین ):

ویژگی های رزین اپوکسی (پلی آمین )

ویژگی های رزین اپوکسی (پلی آمین )

 

ویژگی های رزین اپوکسی خاص خودشان هستند که بارزترین آنها عبارت است از :

  1. مقاومت شیمایی بسیار بالا ( رزین های پلی آمین بر خلاف رزین های پلی آمید دربرابر نور ، گرما ، رطوبت ، و تغییرات جوی دارای مقاومت بهتری هستند )
  2. مقاومت دربرابر تغییر رنگ ( یکی از محبوبیت های رزین های اپوکسی حفظ رنگ خودشان است به این شکل که رنگ آنها بعد از مدتی به سمت زردی و یا کدری نمیرود ) * ترفند های افزایش مقاومت شیمیایی رزین اپوکسی *
  3. مقاومت مکانیکی بسیار بالا ( رزین های پلی آمین گرچه از نظر مقاومت مکانیکی نسبت به رزین های پلی آمید ضعیف تر عمل میکنند اما با این وضعیت دارای مقاومت مکانیکی ( فیزیکی ) بسیار مطلوبی میباشند .
  4. مقاومت شیمیایی خوب در برابر اسیدها ( برخلاف تصورعام مردم رزین های پلی آمین دارای مقاومت ویژه ای دربرابر اسید های ضعیف هستند ، البته که اسید های قوی نیز بر روی این دسته تاثیر گذار هستند )
  5. رسانای جریان برق نیستند ولی میتوان آنها را رسانا کرد .
  6. به علت مقاومت شیمیایی بالای آنها به راحت تمیز میشوند و جرم نمیگیرند.
  7. رزین های اپوکسی آتش نمیگیرند ولی از آتش سوزی هم جلوگیری نمیکنند.
  8. هنگام پخت رزین های اپوکسی دمای آنها تا 80 درجه سانتی گراد خواهد رفت ( درصورتی که دمای آنها بیشتر شود رزین شما میسوزد ).
  9. قابلیت پولیش کاری دارد.

همانطور که به شما در ابتدای این مقاله گفتیم قرار است همه چیز را درباره رزین اپوکسی به شما آموزش دهیم پس این مقاله بسیار ویژه را از دست ندهید .

معایب رزین اپوکسی (پلی امین ) :

معایب رزین اپوکسی (پلی امین )

معایب رزین اپوکسی (پلی امین )

 

 

  • درصورتی که درمجاورت نور خورشید قرارگیرد تغییر رنگ میدهد (راه افزایش مقاومت رنگی رزین پلی اپوکسی چیست ؟ ، جلوگیری از تغییر رنگ رزین اپوکسی  )
  • ضدخش نیست (آیامیتوان رزین اپوکسی را ضد خش کرد ؟ ، چگونگی ضد خش کردن رزین اپوکسی ؟ ، چگونگی رفع خش های رزین اپوکسی )
  • ضدآب نیست ( برخلاف تصور همه رزین های پلی آمین ضد آب هستند ولی درصورت تداوم آب واکنش نشان میدهند )

انواع رزین های اپوکسی ( پلی آمین ) :

 

انواع رزین های اپوکسی ( پلی آمین )

انواع رزین های اپوکسی ( پلی آمین )

  • رزین اپوکسی غلیظ (fast hardner )

این نوع رزین های پلی آمین برای کار های با ضخامت کمتر از 1 سانتی متر میباشد از نظر قیمتی دارای نرخ کمتری نسبت به نوع های دیگر رزین پلی آمین دارند ، به این علت که هاردنر آنها دارای غلظت کمتری است که باعث میشود . قیمت محصول کمتر محاسبه شود زمان پخت این نوع رزین معمولا بین 4ساعت تا 8 ساعت طول خواهد کشید که قابل ذکر است بسته به نوع برند و کشور سازنده رزین ها متفاوت خواهد بود  این نوع رزین ها معمولا در ساخت تابلو های هنری رزین همانند تکنیک های فلوئت آرت استفاده میشود . البته لازم به ذکر است در صنعت جواهرسازی نیز این دسته از رزین ها استفاده میشوند .

  • رزین اپوکسی نیمه غلیظ یا نیمه رقیق (slow hardner )

این رزین های پلی آمین معمولا برای کارهایی با ضخامتی بین 1 تا 3 سانتی متر استفاده میشوند ، از لحاظ قیمتی نسبت به رزین های اپوکسی غلیظ  گرانتر میباشند . هاردنر آنها دارای غلظت کمتری نسب به رزین های پلی آمین غلیظ است . زمان پخت نیمه غلیظ ها معمولا بین 8 الی 24 ساعت متغیر است که بسته به نوع برند و کشور سازنده شون متفاوت است . این نوع رزین ها معمولا برای میز هایی که از رزین استفاده میکنند و یا اجرامی که عمق ریزن آنها تا 3 سانتی متر است استفاده میشوند . بیشتر مصارف رزینی پلی امین مربوط به این دسته میباشد.

 

  • رزین اپوکسی رقیق ( Super slow hardner ) 

همانطور که از اسم این نوع رزین پیداست این نوع رزین زمان پخت طولانی تری نسب به بقیه رزین ها دارد .و برای کار با این رزین سقفی و یا حجم خاصی برایش ملاک نیست  . و گرونترین رزین موجود دربازار میباشد . این رزین ها کاربرد های بسیاری در صنایع مختلف دارند ، و دارای گران روری پایینی میباشد . زمان پخت حدودی این نوع رزین از 24 ساعت – 48 ساعت طول خواهد کشید.

 


 

رزین های اپوکسی از نظر مقایس هاردنر :

 

در انواع رزین اپوکسی ما تنها یکی از انواع رزین اپوکسی ها رو به شما شرح دادیم .که دارای نسبت 2 به 1 هستند  .

اما این انواع تنها انواع موجود دربازار نیستند رزین های پلی آمین نوع دیگری دارند که دربازار ایران بسیار کمیاب و گران هستند . که نسبت رزین به هاردنر آنها 1 به 1 میباشد این نوع رزین ها به کیلرکریستال ها معروف هستند . این نوع رزین ها تنها 5 درصد بازار جهان را تشکیل میدهند .

 

 


حال میخواهیم به شما فوت گوزه گری در این رزین های اپوکسی را به شما بدهیم .

پاسخ به سوالات درمورد رزین اپوکسی :

حال این سوالات برای شما پیش می آید :

سوال 1 :

  1. چیکار کنیم رزین ما بعد مدتی تغییر رنگ ندهد به به زرد مایل نشود ؟
  2. چگونه مقاومت رزین اپوکسی را در مقابل نور خورشید را افزایش دهیم  ؟
  3. رزین های اپوکسی در مقابل نور تفییر رنگ به مایل به رنگ زرد میدهند چگونگی رفع آن ؟
  4. رفع رنگ زرد در رزین اپوکسی ؟

 

تغییر رنگ رزین اپوکسی  به چند دلیل رخ میدهد یکی از عمده دلایل آن کیفیت نامطلوب رزین اپوکسی است که رزین بعد از یک مدتی حدود 3 ماه تغییر رنگ میدهد و مایل به زرد میشود . هرچند اگر مقدار هاردنر بیش از حد معمول باشد رزین اپوکسی نیز خراب میشود به هر حال از استاد باتجربه خود شنیدم برای برای افزایش مقاومت رنگی رزین اپوکسی ها میتوان از رنگ های جوهری علل خصوص رنگ آبی استفاده نمود . ( مقدار خیلی جزئی ) اینکار باعث میشود در اثر تابش مستقیم نور خورشید رزین شما کمتر به رنگ زرد مایل شود و دیرتر تغییر رنگ بدهد .

سوال 2 :

  1. رزین اپوکسی خش برمیدارد چگونه خش های بوجود آماده را از بین ببریم ؟
  2. چگونه خش های رزین اپوکسی را از بین ببریم ؟
  3. چگونه رزین اپوکسی خودمان را ضد خش نماییم ؟
  4. چگونه ریزین اپوکسی را پرداخت نماییم  ؟

 

شاید که دارید این مقاله را مطالعه می نمایید برای بار چندم تان باشد که دارید طرحی از رزین پلی امین درست میکنید . در نگاه اول رزین اپوکسی شما بسیار شفاف بنظر میرسد و فکر میکنید کار شما نیاز به هیچگونه پرداختی ندارد ! ولی سخت در اشتباه هستید ، رزین شما به راحتی خش برمیدارد بعد از مدتی متوجه میشود که کار شما مملو از خش های ریز و درشت است حال چگونه رزین اپوکسی خودمان را ضد خش کنیم  ؟

مراحل :

  1. ابتدا باید کل رزین خود را با پوست آب از شماره 450 الی 4500 سمباده بزنیم .
  2. پس از اتمام پوست آب رزین را با شیر پولیش یا پولیش خودرو پولیش میزنیم . فشار پولیش کاری شما باید بگونه ای باشد که لایه ای نازک از زرین شما بسوزد

نکته :  درصورتی که دمای محیط کارشما از حالت عادی کمتر بود میتوانید مقداری هاردنر اضافه تر به رزین خود اضافه نمایید .

 

 

درادامه درصورت وجود سوال میتوانید بپرسید تا پاسخ شما در سایت داده شود !

 

 

مطالب مرتبط

تماس بگیرید : 623 10 10 9 - 021