منو
پست شماره : 2461

رنگ پلاستیک: انواع آن، کاربرد آن، معایب و مزایای آن

توسط نادرنیاکان
آوریل 19, 2021
رنگ پلاستیک: انواع آن، کاربرد آن، معایب و مزایای آن

رنگ پلاستیک چه نوع رنگی است؟ کاربردهای آن چیست؟ و چه معایب و مزایایی دارد؟ در این مقاله به این سؤالات و سؤالات دیگری که می‌تواند در انتخاب نوع رنگ و استفاده از رنگ‌های پلاستیکی به شما کمک کند به طور کامل پاسخ داده می‌شود. پس با نماتولز همراه باشید.

وقتی صحبت از رنگ می‌شود، ما با طیف وسیعی از رنگ‌ها برای انتخاب روبرو هستیم که رنگ پلاستیک یکی از آنها است. اما قبل از انتخاب یک نوع رنگ خاص، ابتدا باید آن نوع رنگ خاص را به خوبی بشناسیم. با معایب و مزایای آن آشنا باشیم. با خصوصیات آن آشنا باشیم. روش استفاده از آن و محل استفاده از آن را بدانیم و… در این صورت است که می‌توانیم بهترین استفاده را از انتخاب یک نوع رنگ خاص ببریم.

رنگ پلاستیک چه نوع رنگی است؟

این نوع رنگ بر پایه آب تولید می‌شود. و از آن برای نقاشی دیوار، سقف و موارد دیگر استفاده می‌شود. از این رنگ هم برای نقاشی سطوح داخلی و هم سطوح خارجی استفاده می‌شود. با وجود این که این نوع رنگ بر پایه آب تولید می‌شود، اما پس از خشک شدن تا حدودی ضدآب می‌شود.

انواع رنگ پلاستیک

انواع رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک در دو نوع تمام پلاستیک و نیم پلاستیک تولید می‌شود. نوع تمام پلاستیک آن نسبت به نوع نیم پلاستیک از مقاومت بیشتری در مقابل آب برخوردار است ولی در مقابل رطوبت پایداری مناسبی ندارد. اما نوع نیم پلاستیک نسبت به نوع تمام پلاستیک از مقاومت کم‌تری در مقابل آب و رطوبت برخوردار است، با این وجود، میزان استفاده از آنها بیشتر است. یکی از دلایل استفاده بیشتر از آن می‌تواند ارزان‌تر بودن آن باشد.

مزایای رنگ پلاستیک

یکی از مزایای رنگ پلاستیک ایمنی بالای آن است و برای محیط زیست و سلامتی هیچگونه خطری ندارد. رنگ پلاستیک در مقایسه با رنگ روغنی ماندگاری کم‌تری دارد. اما یکی از برتری‌های رنگ پلاستیک نسبت به رنگ روغنی این است که خیلی سریع‌تر خشک می‌شود. به همین دلیل، اگر زمان کافی برای خشک شدن رنگ روغنی ندارید، بهتر است از رنگ پلاستیک استفاده کنید. این قابلیت رنگ پلاستیک به شما کمک می‌کند تا بتوانید در یک روز از چند لایه رنگ استفاده کنید.

رنگ پلاستیک بوی کمی دارد و نسبت به رنگ روغنی راحت‌تر تمیز می‌شود. برای این کار کافیست از کمی آب و صابون استفاده کنید. یکی دیگر از مزایا و برتری‌های رنگ پلاستیک نسبت به رنگ روغنی ارزان‌تر بودن آن است. ماندگاری رنگ پلاستیک کم‌تر از رنگ روغنی است، اما نسبت به رنگ روغنی مضرات کم‌تری دارد. بنا بر این بیشتر مورد استفاده می‌گیرد.

اگر بخواهیم مزایای استفاده از رنگ پلاستیک را فهرست کنیم، از این قرار است:

  • به دلیل انعطاف‌پذیری، در مقابل ترک خوردگی مقاوم است.
  • مواد سمی متساعد نمی‌کند.
  • به آسانی و با آب تمیز می‌شود.
  • خیلی سریع خشک می‌شود.
  • رنگ‌های روشن آن دما را به خود جذب می‌کنند. بنا بر این در تعادل دمای اتاق مؤثر هستند.

معایب رنگ پلاستیک

معایب رنگ پلاستیک

اما اگر بخواهیم معایب رنگ پلاستیک را فهرست کنیم، از این قرار است:

  • رنگ پلاستیک در انواع مات و براق وجود دارد. اما درخشندگی رنگ‌های روغنی را ندارد.
  • نسبت به نور خورشید مقاومت کمی دارد.
  • نسبت به سایر رنگ‌ها دوام و ماندگاری کم‌تری دارد.
  • با این که سریع خشک شدن را جزو مزایای آن ذکر کردیم، ولی اگر در مناطق مرطوب استفاده شود سرعت خشک شدن آن کاهش یافته و حتی ممکن است لایه لایه شود.

ویژگی‌های رنگ پلاستیک خوب

  • رنگ انتخابی حتماً بایستی استاندارد باشد.
  • رنگ انتخابی حتماً بایستی درجه یک باشد. با توجه به این که رنگ‌ها بر اساس کیفیت درجه‌بندی می‌شوند، با کاهش درجه آن، احتمال خرابی رنگ افزایش می‌یابد.
  • ظرف رنگ حتماً بایستی نشانه‌گذاری شده باشد.
  • پس از باز کردن درب ظرف، رنگ بایستی کاملاً شفاف و بدون مواد خارجی یا کپک باشد.
  • اگر در بالای ظرف رنگ یک لایه جدا تشکیل شده بود، این لایه نباید بیشتر از 5 درصد ارتفاع رنگ موجود در ظرف باشد.
  • نوشته‌های روی ظرف بایستی کاملاً خوانا و تمیز باشد و پاک شدگی نداشته باشد.
  • اطلاعاتی همچون نام و آدرس تولید کننده، آرم تولید کننده، عبارت پلاستیک یا نیم پلاستیک، دستور مصرف، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، وزن خالص و علامت استاندارد بایستی بر روی ظرف درج شده باشد.
  • بسته‌بندی ظرف رنگ بایستی به صورتی باشد که مانع خروج رنگ باشد. ضمن این که جنس ظرف باید از نوعی باشد که با رنگ موجود در ظرف واکنش نشان نداده و باعث سوراخ شدن ظرف و نشت رنگ نشود.

نقش چسب چوب در رنگ پلاستیک

چسب چوب باعث می‌شود که رنگ چسبندگی و مقاومت بیشتری داشته باشد. یکی از دلایل کیفیت پایین رنگ‌های نیم پلاستیک، کمتر بودن میزان چسب چوب آن است.

رنگ پلاستیک

شرایط مناسب برای نگهداری رنگ پلاستیک

هم رنگ‌های پلاستیک و هم رنگ‌های روغنی بایستی که در دمایی بین 5 تا 35 درجه، در یک ظرف بسته و به دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید نگهداری شوند. همچنین نباید در محیطی با نوسان دما باشند تا قطرات آب در آنها تشکیل نشود. ضمن این که در هوای سرد بایستی مراقب باشیم که رنگ دچار یخ‌زدگی نشود و در دمایی نرمال نگهداری شود.

کاربرد رنگ پلاستیک

نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک بسیار راحت است و هزینه‌ی کمی هم دارد. اگر تصمیم دارید فضای منزل خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن نقاشی کنید، بهتر است از این رنگ استفاده کنید.

امروزه رنگ‌های جدیدی با قابلیت‌ها و مزایای بیشتری وارد بازار شده است. اما رنگ پلاستیک هنوز هم کاربردهای خاص خودش را دارد و از بازار حذف نشده است. معمولاً از رنگ پلاستیک برای نقاشی مکان‌هایی مثل سقف، داخل کمدها و مکان‌هایی که در معرض آب و رطوبت نیستند و احتمال کثیفی آنها کم‌تر است استفاده می‌شود.

با توجه به این که نقاشی با رنگ پلاستیک و با استفاده از قلم باعث می‌شود که رد قلم بر روی سطح باقی بماند، در نتیجه برخی اشخاص تمایلی به استفاده از قلم برای نقاشی ندارند. بنا بر این ترجیح داده می‌شود که از غلتک یا پیستوله استفاده شود. استفاده از غلتک یا پیستوله برای نقاشی باعث یکدستی رنگ و زیبایی سطح می‌شود.

رنگ پلاستیک

روش پاک کردن رنگ پلاستیک

نقاشی در منزل یا محل کار باعث ایجاد لکه‌های ناخواسته‌ی رنگ بر روی سطوحی مانند شیشه‌ی پنجره یا برخی وسایل می‌شود که بایستی بلافاصله تمیز شوند. پاک کردن رنگ پلاستیک فرآیند ساده‌ای دارد. اما بهتر است که سریعاً و در حداقل زمان ممکن بعد از نقاشی نسبت به پاک کردن آنها اقدام کنید. اگر نسبت به این کار تعلل ورزیده و زمان بگذرد، رنگ خشک شده و پاک کردن آن مشکل‌تر می‌شود.

معمولاً برای تمیز کردن رنگ پلاستیک از روی سطوح، کافیست از آب گرم و صابون استفاده کنید. در نتیجه نیازی به استفاده از حلال‌های شیمیایی نیست. برای این کار یک ظرف آب گرم آماده کرده و مقدای صابون به آن اضافه کرده و آنها را به طور کامل مخلوط کنید. سپس با استفاده از یک پارچه نرم آغشته به محلول آب و صابون، سطح مورد نظر را پاک کنید.

توجه داشته باشید که از پارچه زبر استفاده نکنید. چرا که ممکن است بر روی سطوح یا وسایل خراش ایجاد کند. در صورتی که با این کار رنگ از روی سطح پاک شد، بعد از آن محل مورد نظر را با آب تمیز شسته و خشک کنید. اما اگر رنگ از بین نرفت، در این صورت بایستی از پاک کننده‌های سطح استفاده کنید.

رنگ پلاستیک

پاک کردن رنگ از روی چوب

اگر رنگ ریخته شده بر روی چوب ضخامت دارد، ابتدا با وسیله‌ی تیزی مانند چاقو قسمت عمده‌ی رنگ را برداشته و تمیز کنید. سپس یک چهارم پیمانه آبلیمو و سه چهارم پیمانه الکل را در یک ظرف مخلوط کنید. بعد از آن محلول آماده شده را بر روی یک پارچه نرم ریخته و بر روی سطح چوبی بکشید تا رنگ پاک شود. در مرحله‌ی بعدی و اگر نیاز بود، می‌توانید از یک برس نایلونی یا یک مسواک نرم رنگ را از روی چوب پاک کنید. در انتها محل مورد نظر را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

پاک کردن رنگ از روی پارچه

برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد. اما قبل اجرای آن باید یک نکته را در نظر داشته باشید. ابتدا باید محلول تمیز کننده را بر روی قسمت کوچکی از پارچه امتحان کنید تا اگر باعث لک شدن پارچه شد، استفاده از محلول را متوقف کنید و باعث خرابی بیشتر نشوید. لذا لازم است که محلول‌های تمیز کننده را به مدت 5 تا 10 دقیقه بر روی قسمتی از پارچه قرار داد تا از عدم تأثیر آن بر رنگ پارچه مطمئن شوید.

ضمن این که بایستی برچسب مخصوص شستشوی پارچه را مطالعه کرده و طبق دستوالعمل آن پیش بروید. همچنین می‌توانید از نکات ذکر شده بر روی سطل‌های رنگ نیز برای شستشوی پارچه استفاده کنید. فقط به این مسئله توجه داشته باشید که پاک کردن لکه‌های رنگ قبل از خشک شدن آنها بسیار ساده‌تر است.

همچنین بخوانید: آشنایی با انواع رنگ‌ها و مصارف آنها (رنگ‌های ساختمانی)

رنگ پلاستیک

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات لازم در مورد رنگ پلاستیک را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در عین حال اگر شما تجربه‌ی متفاوتی دارید که در این مقاله به آن اشاره نشده است و فکر می‌کنید می‌تواند برای دیگران مفید باشد را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

مطالب مرتبط

تماس بگیرید : 623 10 10 9 - 021