منو
پست شماره : 3320

انواع شیشه های ساختمانی ویژگی ها و کاربرد های آن ها

توسط نادرنیاکان
آگوست 22, 2021
انواع شیشه های ساختمانی ویژگی ها و کاربرد های آن ها

انواع شیشه های ساختمانی برای اجرا در ساختمان ها وجود داشته که هر کدام کاربردها و ویژگی های متفاوتی دارند و در شرایط مختلف استفاده از انواع شیشه ها میتواند باعث افزایش کارایی و کاهش هزینه های آینده شود.

همانند انواع شیشه پنجره

 

شیشه چیست ؟

شیشه یک ماده ساختمانی است که در صنعت ساخت و ساز به همراه مواد دیگر استفاده میشود. انواع شیشه پنجره این ماده از شفافیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند نور را انتقال دهد.

شیشه جزو مواد شکننده بوده اما در برابر زنگ زدگی و مواد شیمیایی مانند اسیدها و بازها از مقاومت بالایی برخوردار است. طراحان و معماران با استفاده از شیشه در کنار سایر مصالح ساختمانی ، ظاهری مدرن و منحصر به فرد و متفاوت را در ساختمان ایجاد میکنند. شیشه برای اهداف مختلفی مانند ساخت درب ، پنجره ، دکوراسیون داخلی و اشیای تزئینی مورد استفاده قرار میگیرد و در انواع مختلف با ویژگی های متمایز در بازار به فروش میرسد.

شیشه از مواد اولیه مانند سنگ آهک ، سیلیس و کربنات ساخته شده که برای افزایش مقاومت آن از تثبیت کننده هایی مانند اکسیدهای باریم ، منیزیم ، کلسیم ، سرب ( که به صورت دو ظرفیتی شناخته می شوند.) در برابر شرایط مختلف آب و هوایی استفاده میشود.

انواع شیشه های ساختمانی

انواع شیشه

به علت کارایی زیاد شیشه در طراحی داخلی ، خارجی و معماری و کاربرد های منحصر به فرد آن ، استفاده آن در صنعت ساختمان سازی افزایش پیدا کرده است. با گسترش ماشین های تولید شیشه ، انواع شیشه ساختمانی نیز گسترش یافته و چندین نوع شیشه برای استفاده های مختلف در ساختمان ها تولید شده است که در زیر برخی از آن ها را معرفی میکنیم.

  1. شیشه فلوت (ُساده)
  2. شیشه سودالایم
  3. شیشه طرح دار
  4. شیشه رفلکس
  5. شیشه لمنیت
  6. شیشه ضد آتش
  7. شیشه دو جداره
  8. شیشه نشکن
  9. شیشه تابکاری شده
  10. شیشه سکوریت
  11. شیشه مات برقی
  12. شیشه عایق
  13. شیشه کنترل کننده انرژی
  14. آجر شیشه ای
  15. شیشه مصلح
  16. شیشه رنگی

شیشه فلوت

شیشه تخت که به عنوان شیشه فلوت نیز شناخته میشود پایه ای ترین نوع شیشه ی تولیدی میباشد. ضخامت های رایج تولید شیشه فلوت معمولا 4 تا 8 میلیمتر میباشد که البته توانایی تولید این نوع شیشه از ضخامت 2 میلیمتر تا 20 میلیمتر نیز فراهم میباشد.

کاربرد این نوع شیشه در پنجره ها می باشد زیرا این نوع شیشه بدون خمیدگی و تخت میباشد.

شیشه سودالایم

یکی از متداول ترین نوع شیشه های تولیدی جهان که حدود 95 درصد کل شیشه های تولیدی را تشکیل میدهد شیشه سودا لایم که در ایران به شیشه جام شهرت دارد، است. از این نوع شیشه انواع شیشه پنجره در انواع مختلف ساختمان سازی ، صنایع ، اتومبیل سازی و صفحه نمایش گوشی و … بهره میبرند.

این شیشه به اسم دیگر یعنی شیشه آهک سوددار نیز شناخته میشود از نظر قیمت نسبتا ارزان هستند و از نظر ساختار بسیار مقاوم و از نظر شیمیایی پایدار محسوب میشوند.

انواع شیشه طرح دار

انواع شیشه طرح دار

شاید شیشه طرح دار را دیده باشید این شیشه معمولا برای ساختن فضای خصوصی به طور مثال به عنوان پنجره های حمام و توالت مورد استفاده قرار میگیرند. به شیشه طرح دار ، مشجر نیز گفته میشود که در طرح ها و ابعاد مختلف ساخته و مورد استفاده قرار میگیرد.

شیشه رفلکس

همانطور که از نام شیشه رفلکس پیداست ، این نوع شیشه باعث بازتاب نور شده و اجازه دید از یک سمت که نور بیشتری دارد را مختل میکند. ، این شیشه جزو زیر مجموعه شیشه فلوت طبقه بندی میشود و بیشتر به عنوان نمای خارجی ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرد.

از ویژگی های مهم شیشه رفلکس ، ایجاد خاصیت آینه ای با کاهش نفوذ نور خورشید می باشد که از یک طرف همانند شیشه معمولی و از سمت دیگر همانند آینه عمل میکند.

این شیشه از آلیاژ فلزات خاصی تولید شده و بر اساس فلزاتی که در تولید آن استفاده شده اجازه دیده شدن آن طرف روشن و یا تاریک شیشه را به شخص نمیدهد.

شیشه لمنیت

شیشه لمنیت یکی از پر قدرت ترین شیشه های موجود در بازار محسوب میشود که به علت وجود پلی وینیل بوتیرال در میان شیشه احتمال شکستگی را بسیار کاهش میدهد ، نمونه ی مهم این شیشه در شیشه ی جلوی خودرو مورد استفاده قرار میگیرد ، اگر چه این شیشه دارای دولایه شیشه و یک لای پلی وینیل بوتیرال می باشد ، میتوان لایه های آن را بیشتر نیز کرد تا مقاومت بیشتری به شکستگی و ضربه نشان دهد.

این شیشه امنیت بالایی دارد و در مکان هایی که امکان برخورد اشیاء به علت باد شدید و … وجود داشته باشد مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع شیشه ضد آتش

این نوع شیشه ها به عنوان شیشه پیرکس در ایران شناخته میشوند و معمولا در ساخت انواع لوازم شیشه ای آشپزخانه که نیازمند مقاومت حرارتی بالا هستند مورد استفاده قرار میگیرند.اگرچه استفاده بیشتر این شیشه ها به عنوان ظروف آزمایشگاهی و آشپزخانه ای میباشد ، اما در برخی از عناصر دکوراسیون داخلی مخصوصا در جلوی شومینه ها مورد استفاده قرار میگیرند.

شیشه دو جداره

شیشه دو جداره

شیشه دوجداره که به عنوان پنجره های عالی برای پیشگیری از اتلاف انرژی شناخته میشوند به وسیله ی هوای محبوس بین دو جداره شیشه به عنوان عایق بسیار خوب در برابر انتقال حرارت و صوت عمل نموده و جزو مهم ترین لوازم برای کاهش مصرف انرژی ساختمان ها در قرن جدید میباشد.

لازم به ذکر است برای عایق کرد این پنجره ها معمولا از لاستیک epdm استفاده میشود .

شیشه نشکن

شیشه های نشکن عموما شامل چند لایه شیشه هستند که بین آن ها از نایلون های شفاف استفاده شده است که بر اساس طلق یا نایلونی که بین شیشه ها قرار گرفته است دارای خاصیت عایق صوتی ، عایق حرارتی و … می شوند.

شیشه های نشکن زمانی که به وسیله یک عامل خارجی ضربه ای به آن وارد شده و دچار شکست شود طلقی که در بین شیشه ها واقع شده است از پخش و پراکنده شدن شیشه های شکسته جلوگیری به عمل آورده و به عبارتی شیشه های شکسته بر روی زمین نمیریزند و به طلق میچسبند.

شیشه تابکاری شده

یکی از انواع شیشه ها ، شیشه آنیل شده یا تابکاری شده میباشد ، در فرایند ساخت این نوع از شیشه ها عمل خنک کردن آن کنترل شده و آهسته بوده که باعث افزایش قدرت شیشه نسبت به ضربه میباشد.

انواع شیشه سکوریت

این نوع یکی از زیر مجموعه های شیشه تابکاری شده محسوب می شود که تا چهار برابر مستحکم تر از شیشه آنیل شده میباشد و دربرابر ضربه و شوک از خوود مقاومت زیادی نشان میدهد ، تفاوت دیگر شیشه سکوریت با آنیل شده نحوه ی شکست آن میباشد ، در این نوع شیشه زمان شکست ، به قطعات بسیار ریزی و مکعب مانند تبدیل شده که خطر بسیار کمی دارد.

ساخت شیشه سکوریت به دو روش شیمیایی و حرارتی ساخته میشود ، فرایند شیمیایی سکوریت سازی شیشه برای ضخامت های یک تا 3 میلیمتر مناسب است.

انواع شیشه پنجره < شیشه مات برقی

شیشه مات برقی

برخی از شیشه های لمینیت وجود دارند که بخش داخلی یا لمینیت آن به صورت برقی قابل مات شدن میباشد ، لمینیت استفاده شده در بین شیشه ، طلق PDLC میباشد که به سرعت توسط برق قابلیت شفاف و یا مات شدن را دارا میباشد و در کسری از ثانیه قابل کنترل شدن است.

انواع شیشه مات برقی در ایران بسیار کم مورد استفاده قرار میگیرد اما در آینده برای ایجاد مکان های عمومی و خصوصی در لحظه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

انواع شیشه پنجره > شیشه عایق

شیشه های عایق معمولا همان شیشه های دو یا سه جداره هستند که در بین شیشه های آن از گاز آرگون استفاده شده است که در برابر اتلاف انرژی مقاومت نشان میدهد. این نوع شیشه ها معمولا در پنجره های بیرونی ساختمان ها ، در استدیو های آهنگسازی و ضبط صدا به عنوان عایق صوتی و حرارت مورد استفاده قرارمیگیرند.

انواع شیشه پنجره > شیشه کنترل کننده انرژی

یکی از جدید ترین و مدرن ترین انواع شیشه ، شیشه کنترل کننده انرژی می باشد که باعث کاهش مصرف انرژی در تابستان و زمستان برای گرمایش و سرمایش خواهد شد.

آجر شیشه ای

آجر شیشه ای یکی از مشتقات شیشه میباشد که به صورت بلوک یا آجر از خمیر شیشه تولید میشود ، از این نوع شیشه برای ایجاد فضاهای رنگی و جذاب در نما های ساختمان و یا طراحی داخلی منازل استفاده میشود. این مصالح زمانی در نمای ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد که نیاز به ورود نور به داخل باشد و در عین حال نمای ساختما استقامت بسیار بالایی نسبت به عوامل طبیعی و غیر طبیعی داشته باشد.

شیشه مصلح

شیشه های که توسط شبکه های سیمی یا توری فلزی مصلح شده است را شیشه مصلح یا سیمی میگویند ، این نوع شیشه معمولا در مناطقی که خطر شکستن شیشه وجود دارد و از نظر امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار است مورد استفاده قرار میگیرد.

شیشه رنگی

این نوع شیشه معمولا به عنوان تزئین در طراحی داخلی و نمای ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند برای اینکه شیشه را رنگی کنند از اکسید های فلزاتی همچون کبالت ، مس ، کادمیوم و … استفاده می شود که هر کدام رنگ خاصی را به شیشه میدهد.

ویژگی انواع شیشه

شیشه ها هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند که از هم متمایز شده و کاربرد های متفاوتی در صنعت ساختمان سازی از آن ها گرفته میشود. اما تمام انواع شیشه دارای ویژگی هایی هستند که تقریبا در تمام آن ها مشترک میباشد این ویژگی ها به شرح زیر است.

  1. شفاف بودن : در زمان استفاده از شیشه باید به این نکته توجه کرد که حریم خصوصی ساختمان مورد تعرض قرار نگیرد.
  2. انتقال گرمای پایین : اگرچه خاصیت انتقال گرمای پایینی دارد اما برای اینکه بهترین کارایی را در ذخیره انرژی خانه و ساختمان داشته باشد به صورت دو یا چند جداره مورد استفاده قرار میگیرد.
  3. شکننده بودن : یکی از ویژگی های شیشه شکننده بودن آن است که با برخی از روش ها مانند سکوریت سازی و استفاده از لمینت میتوان آن را تقویت نمود.
  4. بازیافتی بودن : یکی از مهم ترین مزایای شیشه قابلیت بازیافت 100 درصدی ان میباشد ، با دستگاه های مدرن و بروز میتوان به صورت کامل شیشه های خورد شده را بدون مشکل بازیافت نمود و یک محصول شیشه ای دیگر ساخت.

کاربرد انواع شیشه در ساختمان سازی

یکی از مهم ترین مصالح ساختمان سازی شیشه بوده که بر اساس انواع شیشه ، کاربردهای زیادی نیز دارد. از کاربرد شیشه در ساختمان میتوان به ساخت و اجرای بالکن شیشه ای اشاره داشت که باعث اضافه شدن فضای مفید و قابل استفاده به فضای داخلی واحد مسکونی میشود و همچنین نمای خارجی ساختمان را زیباتر میکند ، که علاوه بر ویژگی های ظاهری مزایای بسیار دیگری نیز به همراه می آورد.

یکی دیگر از کاربردهای شیشه در ساختمان ، استفاده به عنوان پارتیشن های داخلی و استفاده به عنوان مصالح اصلی طراحی دکوراسیون داخلی میباشد . استفاده به عنوان درب های اتوماتیک و دستی شیشه ای برای ورودی ساختمان ها ، استفاده به عنوان نمای مغازه ها و …

شیشه کاربرد های زیادی در این صنعت دارد و معمولا برای ورود نور خورشید به داخل ساختمان از آن ها بهره میگیرند ، با این حال استفاده انواع شیشه در ساختمان سازی دلایل دیگری هم دارد.

مطالب مرتبط

تماس بگیرید : 623 10 10 9 - 021