منو
پست شماره : 3236

پانل کامپوزیت چیست ؟ | پنل کامپوزیت

توسط نادرنیاکان
سپتامبر 21, 2021
پانل کامپوزیت چیست ؟ | پنل کامپوزیت

 

پانل کامپوزیت یکی از متریال هایی میباشد که مهندسان و طراحان ساختمان دیگر محدودیتی برای استفاده از مصالح اولیه همچون چوب ، سنگ یا سیمان برای استفاده در نمای ساختمان ندارند زیرا مصالح زیادی برای تزئین ساختمان هم اکنون در دسترس قرار گرفته است که یکی از این مصالح جدید نمای آلومینیوم کامپوزیت میباشد که در ساختمان هایی با نمای مدرن بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.

نمای آلومینیومی کامپوزیت در واقع همان ورق های آلومینیوم است که به صورت صفحات مشخص و با ابعاد مشخص شده توسط طراح بر روی دیوار خارجی ساختمان نصب میشود که به این گونه صفحات به اصطلاح طراحی کامپوزیت گفته می شود.

تاریخچه نمای کامپوزیت

ابداع و اختراع نمای آلومینیوم کامپوزیت به کشور آلمان باز میگردد که در ابتدا کار به علت نداشتن کیفت و ابزار مناسب برای طرح دادن به آن نتوانست توجه زیادی را جلب نماید اما با گذشت زمان و افزایش ابزار ها و پیشرفت تکنولوژی ساختمان سازی ، کم کم توانست راه خود را در نمای ساختمان ها هموار نموده تا بتواند جزو محبوب ترین نماهای ساختمانی لقب بگیرد.

شروع استفاده این کامپوزیت ها از اوایل قرن 21 آغاز شد و به دلیل بدیع و گران بودن آن ، بیشتر در ساخت ساختمان های مربوط به کارخانه های بزرگ اتومبیل سازی ، مورد استفاده قرار میگرفت.

تاریخچه کامپوزیت در ایران

سابقه استفاده از نمای آلومینیوم کامپوزیت در ایران به حدود 17 سال پیش بر میگردد اولین محصولاتی که وارد ایران شد با نام تجاری Alocoband از کشور آلمان بودند و در پروژه های مختلف ساختمانی که عمدتا جزو ساختمان های مدرن ساز بودند استفاده شدند پس از آن سایر کشور های تولید کننده این ورق ها همچون کشور ژاپن و کره جنوبی نیز این بازار را در ایران پرسود دیدند و برندهای مختلف خود را راهی بازار ایران نمودند که بیشتر ساختمان های نمای کامپوزیت مربوط به 12 الی 14 ساله گذشته از این کشور ها میباشد.

پس از گذشت چند سال شرکت های ایرانی نیز کم کم ظهور نموده و در رقابت با شرکت های خارجی وارد عرضه تولید نمای آلومینیوم کامپوزیت شدند این شرکت ها ابتدا تجهیزات و ماشین آلات را وارد نموده و با ایجاد اشتغال برای کارگران ایرانی حدود 50 برند مختلف از نمای کامپوزیت را به ثبت برسانند که هر کدام کیفیت و قیمت منحصر به فردی داشت و قابل رقابت با محصولات خارجی بود. با این حال تعداد قابل توجهی از کارخانه های تولید نمای آلومینیوم کامپوزیت به دلیل فضای رقابتی بالا و تولید محصولات بی کیفیت مجبور شدند کارگاه خود را ببندند.

ورق کامپوزیت از چی تشکیل شده است ؟

نمای آلومینیوم کامپوزیت

نمای آلومینیوم کامپوزیت از چندید لایه مختلف تشکیل شده است که مهم ترین لایه آن آلومینیوم می باشد که پایه اصلی نمای کامپوزیت میباشد.

لایه بندی نمای کامپوزیت ساده به شرح ذیل میباشد

  1. رنگ پی وی دی اف
  2. ورق آلومینیوم
  3. لایه پلی اتیلن
  4. ورق آلومینیومی
  5. لایه چسب ضد خش
  6. پوشش محافظ

لایه های بالا به ترتیب از نمای رویی کامپوزیت تا نمای زیرین آن میباشد که بین تمامی این لایه ها برای محکم شدن چسپ مخصوص قرار خواهد گرفت که به استحکام و یکپارچکی کامپوزیت کمک خواهد نمود.

فواید کامپوزیت آلومینیوم

نمای آلومینیوم کامپوزیت

ورق های آلومینیوم کامپوزیت مزایای بسیاری دارند و استفاده از این مصالح در نمای ساختمان ویژگی های منحصر به فردی را با سازه های خود منتقل میکنند.

یکی از مهم ترین ویژگی های این نماها ، مقاوت بالا نسبت به تغییرات دما می باشد که توانایی مقاوت از منفی 50 درجه سانتیگراد به 80 درجه سانتیگراد را دارا میباشد.

ضد آب بودن نمای آلومینیوم کامپوزیت به سازه کمک میکند تا علاوه بر عایق کردن سطح سازه نسبت به رطوبت ، بتواند سازه را در برابر حرارت محافظت نمایید زیرا جریان هوا در پشت صفحات کامپوزیت تأمین می شود و از نفوذ گرمای محیط به داخل ساختمان پیشگیری میکند. به همین دلیل ، کامپوزیت ها نیز نوعی عایق حرارتی محسوب میشوند.

سرعت نصب بالا زمان انجام پروژه را کاهش داده و سبک وزن بودن کامپوزیت آلومینیوم حمل و نقل آن را بسیار آسان نموده است.

رنگ پذیر بودن این کامپوزیت ها دست طراحان را برای ایجاد نماهای مدرن و جذاب با رنگ بندی های متفاوت باز میگذارد.

با توجه به اینکه میتوان با کامپوزیت آلومینیوم اشکال مختلفی را پدید آورد در ساختمان هایی که قصد طراحی نماهای منحنی شکل دارند بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.

این نماها در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی بسیار سبک بوده و حمل و نقل راحت تری خواهند داشت.

مقاومت در برابر آنش و قابلیت شست و شو نیز از دیگر ویژگی های این نمای گران میباشد.

ویژگی آخری که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم آب بند شدن آن می باشد که هم دربرابر رطوبت و باران مقاوت ایجاد نموده و هم از باران های اسیدی که در شهرهای آلوده اتفاق می افتد ، ساختمان را در امان قرار میدهد.

معایب نمای ورق کامپوزیت

یکی از مهم ترین عیب هایی که از این مصالح ساختمانی میشود گرفت ، قیمت بالای آن می باشد که در پروژه های با بودجه کم توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

به علت کم بودن ضخامت این نماها در برابر طوفان های شدید مشکل مقاومت خواهد داشت و در مکان هایی که بادهای شدید در طول سال اتفاق میافتد نباید از نمای کامپوزیت استفاده نمود.

عیب دیگری که از این نمای پر هزینه میتوان گرفت ، جرم پذیری بیشتر آن نسبت به سایر نماهای ساختمانی میباشد.

انواع پانل کامپوزیت آلومینیومی

در ایران نماهای آلومینیوم کامپوزیت زیادی وجود دارند که هر کدام ویژگی های مخصوصی دارند که در ادامه برخی از آن ها را لیست کرده ایم.

  • آلومینیوم کامپوزیت پانل ضد باکتری
  • آلومینیوم کامپوزیت پانل نانو
  • آلومینیوم کامپوزیت پانل ضد حریق
  • ورق آلومینیوم کامپوزیت با پوشش خش دار
  • آلومینیوم کامپوزیت پانل رنگی
  • آلومينيوم کامپوزیت طرح سنگ
  • آلومینیوم کامپوزیت پانل ضد حریق

کاربردهای پانل کامپوزیت در نمای ساختمان

نمای آلومینیوم کامپوزیت

ویژگی های جذاب کامپوزیت باعث شده تا کاربردهای زیادی در طراحی داخلی و نمای ساختمان ها داشته باشد. با این وجود کاربرد های دیگری نیز دارد که مهم ترین آن ها استفاده در ماشین های صنعتی ، سقف کاذب منازل و ادارات ، بیلبوردهای تبلیغاتی و دیواره های تونل های بین شهری میباشد.

انواع روش های اجرای نمای آلومینیوم کامپوزیت

روش های اجرای اینگونه نماها به دو شیوه می باشد یکی به صورت سیستم هنگ و دیگری سیستم فیکس

روش فیکس

در این روش ابتدا پانل های کامپوزیت را که در کارگاه تولید شده به محل پروژه ارسال می کنند ، سپس با استفاده از آلومینیوم و در برخی موارد فلزات دیگر بر روی دیوار ها کار زیرسازی را انجام میدهند و سپس کامپوزیت ها را روی آن ها نصب می کنند.

روش هنگ

در این روش سرعت بالایی دارند و قابلیت تعویض هر کامپوزیت به صورت جداگانه میسر خواهد بود و علت ان هم وجود ریل در زیرسازی و عدم استفاده از پیچ یا پرچ می باشد.

 

مطالب مرتبط

تماس بگیرید : 623 10 10 9 - 021