منو
پست شماره : 2520

رنگ های پایه روغن(مزایا و معایب رنگ های پایه روغن)

توسط نادرنیاکان
آوریل 19, 2021
رنگ های پایه روغن(مزایا و معایب رنگ های پایه روغن)

یکی از قدیمی ترین رنگ ها که از گذشته برای رنگ کردن ساختمان ها استفاده میشود رنگ های پایه روغن میباشد. این نوع از رنگ ها به علت برخورداری از روغن، با آب رقیق نمیشوند. درنتیجه باید برای رقیق و روان کردن این رنگ ها از حلال هایی کمک بگیریم که باعث بوی ناخوشایند این رنگ میشود.

در رنگ های روغن از یک روغن طبیعی (بذرکتان) یا یک روغن مصنوعی (الکید) به عنوان پایه استفاده میشود. پایه الکید مقاومت بیشتر و قیمت کمتری دارد و متداول تر است اما هر دو نوع این پایه ها مقاوم و بادوام هستند.

رنگ روغنی باعث براق و مقاوم شدن سطح ها میشود برای همین در بیشتر سطوح داخلی و خارجی استفاده میشود. برای مثال امروزه برای رنگ آمیزی ساختمان، آشپزخانه ، درب ها ، پنجره ها و مبلمان رنگ های روغنی به کار برده میشود.

رنگ های روغنی تاثیر سطحی و چسبندگی بهتر و بیشتری در برابر سایر رنگ ها دارند. سطح براق این رنگ موجب میشود تا دوام بیشتری در مقابل لکه داشته باشد و تمیز کردن رنگ را هم آسانتر میسازد. این ویژگی ها سبب میشود که برای فلزات دارای زنگ زدگی و سطوح لکه دار این رنگ انتخاب مناسبی باشد.

از دیگر ویژگی های این رنگ این است که اثری از حرکت قلم مو یا غلتک بر روی سطح رنگ آمیزی شده باقی نمیماند. به این دلیل که خشک شدن این رنگ فرآیند کند و طولانی دارد.

نکات استفاده از رنگ های روغنی

به خاطر داشته باشید که رنگ های روغن را باید هنگام استفاده به شکل مرتب هم بزنیم، به دلیل آنکه روغن موجود در رنگ به زودی از هم جدا میشود. رنگ های روغن از ماندگاری طولانی تری برخوردارند و در مدت زمانی طولانی میتوانند برای پوشاندن سطح استفاده شوند زیرا که این رنگ ها دوام خوبی در مقابل رطوبت دارند.

رنگ های روغنی به مصرف کننده اطمینان خاطر میدهند که رنگ برای مدت زیادی خراب نمیشود و مثل روز اول خود باقی میماند. به دلیل مقاومت این رنگ در برابر رطوبت و خاصیت ضد آب بودن، استفاده از آن برای مناطقی همچون سرویس بهداشتی و حمام که در معرض آب و رطوبت میباشند .

رنگ های پایه روغن در حقیقت به آسانی لکه دار نمیشوند و در برابر پاک شدن در گذشت زمان مقاومت خوبی دارند. این رنگ ها درخشش خود را در بازه زمانی طولانی حفظ میکنند. همچنین میتوان سطح مورد نظر را بدون مراحل آماده سازی کامل یا پاکسازی رنگ های قبلی رنگ آمیزی نمود چون این رنگ ها توان پوشانندگی بالایی دارند.

باید به این نکته توجه کنیم که هنگام اجرای لایه های مختلف از رنگ روغن باید به طور متوسط بین اجرای هر لایه 24 ساعت زمان خشک شدن را در نظر بگیریم زیرا خشک شدن عمقی این رنگ به زمان بیشتری احتیاج دارد.

 

تفاوت رنگ روغنی با رنگ پلاستیک و اکریلیک

رنگ های پایه روغن از دوام بیشتری نسبت به سایر رنگ ها برخوردارند اما فرآیند خشک شدن طبیعی این رنگ نیاز به وقت بیشتری دارد. به طوری که برای خشک شدن سطحی این رنگ  6 الی 8 ساعت و برای خشک شدن عمقی آن 24 ساعت زمان لازم است. برای پاکسازی و از بین بردن به یک رقیق کننده رنگ (روحیات معدنی) نیاز داریم.

رنگ روغنی از لحاظ جنس با رنگ پلاستیک و اکریلیک تفاوت دارد و در هنگام اجرا اگر رنگ روغنی بدون استفاده از آستری مناسب برروی سطح دارای رنگ پلاستیک یا اکریلیک اجرا شود باعث کم کیفیت شدن رنگ روغن میگردد. نکته دیگر قابل توجه این است که موقع استفاده از رنگ پایه روغن بر روی رنگ پلاستیک و یا اکریلیک حتماً باید از یک پرایمر(چاشنی – آغازگر) و یا یک آستر مناسب استفاده کنیم.

از اساسی ترین تفاوت های رنگ روغن با رنگ پلاستیک و اکریلیک حلال های یه کار رفته در این رنگ ها میباشد، به طوری که رنگ های روغن بر پایه حلال های نفتی و رنگ پلاستیک و اکرلیک بر پایه آب میباشند.

در آخر توصیه میشود برای رنگ های بر پایه روغن از یک آغازگر و چاشنی مناسب استفاده شود تا رنگ ماندگاری بهتر و بیشتری داشته باشد و همچنین این کار قابلیت چسبندگی رنگ را بهبود میبخشد.

امروزه افراد حرفه ای معمولا از رنگ های روغنی برای طرح خود استفاده میکنند زیرا که این رنگ ها به شکل خوبی بر روی بیشتر سطوح میچسبند.

مزایای استفاده از رنگ روغن :

  • سطح براق و درخشندگی مناسب
  • پوشانندگی خوب و یکنواختی
  • قابل استفاده برای مکان های مرطوب
  • مانا و با دوام
  • توان چسبندگی بالا
  • امکان پذیری و قابل استفاده و اجرا بر روی سایر سطوح مختلف
  • بسیار روان و دارای پوشش خوب
  • از نظر متخصصان رنگ پایه روغن غنی تر از رنگ های پایه آب میباشد

معایب رنگ روغن :

  • پخش شدن مواد سمی مضر برای تنفس
  • به کارگیری و اجرای سخت
  • برای پاک کردن رنگ روغن از روی برس و غلطک نیاز به یک حلال رنگ داریم
  • موقع شروع کار برای آماده سازی رنگ به حلال نیاز داریم
  • مدت زمان نسبتاً طولانی برای فرآیند خشک شدن
  • یک آغازگر برای اجرا بر روی دیوار گچی لازم است
  • به علت ترکیب آلی فرار بوی نامطبوعی دارد
  • در هنگام دفع این رنگ باید به مانند یک زباله خطرناک با آن برخورد کنیم

شما میتوانید با مراجعه به سایت نماتولز از خدمات فنی و مشاوره ما برای انتخاب محصولات و یا اطلاع از مشخصات فنی قطعات با امکان بهره مندی از خدمات مهندسی نما استفاده نمایند.

مطالب مرتبط

تماس بگیرید : 623 10 10 9 - 021