منو
پست شماره : 1980

آشنایی با دریل ها و انواع مختلف آنها

توسط نادرنیاکان
آوریل 14, 2021
آشنایی با دریل ها و انواع مختلف آنها

دریل ها و انواع مختلف آن ابزاری پرکاربرد در زندگی بشر هستند.این ابزار هم مصارف خانگی دارند هم مصارف صنعتی و کارگاهی. عموما از دریل ها برای سوراخکاری روی سطوح مختلف ، باز و بسته کردن پیچ ها ،. نمونه برداری ، و موارد دیگری استفاده می شود. دریل های گوناگونی در بازار توسط شرکت های تولید کننده ابزارآلات تولید شده است.

تاریخچه پیدایش دریل به حدود سی و پنج هزار سال پیش بر می گردد. که انسان های اولیه برای سوراخکاری از دریل های دستی استفاده می کردند.

دریل ها از زاویه های مختلفی قابل تقسیم بندی هستند. یکی از این تقسیم بندی ها بر اساس منبع تغذیه می باشد .، که دریل ها را به چهار دسته اصلی تقسیم می کند که عبارتند از:

  • دریل های دستی
  • برقی
  • بادی
  • بنزینی

ما در این مقاله قصد داریم با دریل های برقی و شارژی و دریل هایی که امروزه در صنایع مختلف استفاده می شوند. آشنا شویم.

دریل های شارژی

دریل پیچ گوشتی شارژی

دریل پیچ گوشتی شارژی

منبع تغذیه این دریل ها ، باتری های قابل شارژ هستند . این باتری ها به دو دسته باتری های نیکل کادمیومی و لیتیوم یونی تقسیم می شوند. باتری های لیتیوم یونی در مقایسه با باتری های نیکل کادمیومی دارای وزن کمتری هستند .، کمتر به تعمیر نیاز دارند. ، اندازه کوچکتری دارند، دوام بیشتری دارند و کم مصرف تر هستند ولی گرانترند.

از این دریل ها هم برای باز و بسته کردن پیچ ها و هم برای سوراخکاری استفاده می شود. قدرت این دریل ها بر اساس ولتاژ باتری قابل اندازه گیری می باشد.

یکی از مزیت های دریل شارژی نسبت به دریل برقی ، استفاده از آن در محیط هایی است. که دسترسی به برق وجود ندارد. ذکر این نکته هم حائز اهمیت است. که این دریل ها برای کسانی مناسب است که استفاده های مداومی دارند.

دریل ها و انواع مختلف آن

دریل شارژی چکشی

این دریل ها همانند دریل های شارژی عمل می کنند. اما برای سوراخکاری سطوح سخت تر گزینه مناسب تری هستند. این دریل ها به دلیل داشتن قابلیت ضربه ای یا همان چکشی می توانند به راحتی سطوح سخت را سوراخکاری کنند. این قابلیت به صورتی می باشد. همراه با گردش مته ضرباتی به صورت چکشی و با سرعت بالا به سطح وارد می شود. که باعث سهولت در سوراخکاری می شود.

دریل برقی

دریل برقی ، دریل ها و انواع مختلف آن

دریل برقی یک موتور الکتریکی می باشد. که با چرخاندن مته در چوب، فلز، پلاستیک یا … سوراخ ایجاد می‌کند، و یا بانصب یک سری پیچ گوشتی ، کاربر می تواند به راحتی و با سرعت پیچ‌ها را باز و بسته کند. منبع تغذیه دریل های برقی ، همانطور که از اسمش پیداست برق می باشد. البته دریل های برقی انواع مختلفی دارند ولی در این جا منظور ما از دریل برقی ، دریل های ساده می باشد.

دریل چکشی

دریل چکشی ، دریل ها و انواع مختلف آن

دریل های چکشی نسبت به دریل های معمولی دارای توان بالاتری هستند. و برای سوراخکاری سطوح سختی که توسط دریل های معمولی امکان سوراخکاری وجود ندارد. مورد استفاده قرار می گیرند.این دریل ها علاوه بر حرکت چرخشی مته ، ضرباتی عمودی به سطح وارد می کنند. این نکته را هم باید در نظر گرفت که مته های مورد استفاده در این دریل ها مته های الماسه هستند که مقاومت بالاتری در برابر ضربه دارند.

دریل ها و انواع مختلف آن

دریل بتن کن

دریل بتن کن ، دریل ها و انواع مختلف آن

دریل های بتن کن ابعاد بزرگتری نسبت به دریل های معمولی و چکشی دارند. این دریل ها برای سوراخکاری بتن مورد استفاده قرار می گیرند. دریل های بتن کن چکشی دارای سیستم مته گیر SDS هستند. که این سیستم ، به عنوان سیستم مته گیری سریع شناخته می شود و برای انجام کارهای سنگین مناسب می باشند.
یکی از مشخصه های اصلی سیستم مته گیری SDS، قابلیت گرفتن مته با قطرهای بزرگ تر است،. بنابراین برای حفاری و سوراخکاری های سنگین و بزرگ از دریل های بتن کن با سیستم SDS استفاده می شود.

دریل های بتن کن بر اساس سیستم مته گیر، دارای دو حالت چهار شیار و پنج شیار می باشند.

بتن کن های چهار شیار دارای سیستم مته گیر  SDS PLUS می باشند این در صورتی است . که دریل های پنج شیار سیستم مته گیر SDS MAX که مکمل SDS PLUS بوده می باشند که دارای قدرت زیادی هستند و باعث می شود  ضربه های قدرتمند و قوی تری برای تخریب و حفاری به سطح وارد کنند.

اگر استفاده شما از بتن کن علاوه بر حفاری و سوراخکاری، تخریب و کندن بتن های سنگین هست،مطمئناً یک بتن کن با سیستم مته گیر SDS MAX برای استفاده بسیار مناسب تر است.

یکی دیگر از تقسیم بندی های دریل های بتن کن دو حالته و سه حالته بودن دستگاه می باشد. بتن کن های دارای سیستم دو حالته ، حالت های حالت های چکشی و چکشی-چرخشی دارند. ولی بتن کن های سه حالته علاوه بر دو حالت ذکر شده دارای یک حالت سوم یعنی حالت چرخشی می باشند. دریل های بتن کن پنج شیار معمولا دو حالته هستند. ولی دریل های چهار شیار هم دوحالته دارند و هم سه حالته.

بتن کن های چهار شیار تا مته 32 میلی متری و پنج شیار ها از مته 34 میلی متر به بالا استفاده می کنند. همچنین می توان روی دریل های بتن کن قلم نیز نصب کرد.

دریل ستونی

دریل ستونی ، دریل ها و انواع مختلف آن

این دریل ها ظاهر متفاوت تری نسبت به سایر دریل ها دارند. از این ابزار سوراخکاری ، برای سوراخ کردن چوب، فلز و پلاستیک استفاده میشود. دریل های ستونی عملیات سوراخکاری را با دقت بسیار بالایی انجام می دهند. اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که این دریل ها وزن و قیمت بالایی دارند. دریل های ستونی به دلیل اهرم بندی و قدرت زیاد موتور با دریل های دستی غیر قابل قیاس می باشند.

دریل سرکج

دریل سرکج ، دریل ها و انواع مختلف آن

دریل سرکج ابزاری است که از نظر کاربرد همانند دریل های معمولی دارند. و برای سوراخکاری و باز و بسته کردن پیچ ها مورد استفاده قرار می گیرند. اما این دو ، در شکل ظاهری تفاوت هایی دارند.

دریل های سرکج دسته ای بلند و سری کوتاهی دارند. ، که سری این ابزار با زاویه 90 درجه تنظیم می شود.

کاربرد اصلی این دریل ها در فضاهای بسته و محدودی است. که امکان کار با دریل های معمولی وجود ندارد می باشد. و کاربر به راحتی بدون نیاز به خم کردن آرنج خود می تواند عملیات مورد نظر خود را انجام دهد.

دریل نمونه بردار

دریل نمونه بردار ، دریل ها و انواع مختلف آن

دریل های نمونه بردار ، ظاهری استوانه ای شکل دارند. که یک مته توخالی در آن بکار رفته است. دلیل توخالی بودن این مته این است که به کاربر امکان روی سطوح مختلف چوب، سنگ یا حتی یخ به صورت عمودی، افقی یا زاویه دار ، هم سوراخ ایجاد کند و هم مواد را استخراج کند. از این دریل ها استفاده های گوناگونی می شود که در ذیل به مواردی اشاره شده است.

  • نمونه برداری برای آزمایش های گوناگون.(به طور مثال در سطح بتنی برای تشخیص میزان مقاومت)
  • ایجاد مسیر لوله و دفع فاضلاب
  • سیم کشی برق
  • کاشت آرماتور و بولت درون سازه های بتنی
  • و…

دریل چاله کن

دریل چاله کن، دریل ها و انواع مختلف آن

دریل های چاله کن برای ایجاد چاله مناسب می باشند. که کاربر می تواند چاله های با عمق و عرض های مختف ایجاد کند. سیستم کار این ابزار به این صورت می باشدکه موتوراحتراق درونی و مته قابل چرخشی دارند که خاک را به هم می زند و عملیات حفاری را انجام می دهد. از این دریل می توان در باغبانی استفاده کرد.

 

دریل همزن

دریل همزن دریل ها و انواع مختلف آن

دریل همزن برای مخلوط کردن مواد مختلف به طور مثال مواد ساختمانی مانند ملات ، دوغاب و… استفاده می شود .  که دارای سرعت و گشتاورهای مختلف است که می توان در مخلوط کردن و هم زدن مواد غلیظ و رقیق به درستی از آن استفاده کرد.

 

دریل مگنت

دریل ها و انواع مختلف آن دریل مگنت

دریل مگنت یکی از ابزارهای صنعتی می باشد ، که می توان برای سوراخ کردن سطح فلزی استفاده کرد. این دریل دارای پایه های مغناطیسی می باشد  که این پایه ها به سطح فلز می چسبند و کاربر می تواند سوراخ هایی به قطر 120 میلیمتر و عمق تا حداکثر 100 میلیمتر روی سطح ایجاد کند. وجود این پایه های مغناطیسی امکان استفاده از این دریل در ارتفاع زیاد و یا تنگ و تاریک را به کاربر می دهد. یکی از مزیت های این دریل این است که این دریلها روی سطوح فلزی که زیر آب ، یا سکوهای نفتی و یا حتی ریل های راه آهن  قابلیت نصب دارند. از این دریلها در صنایع مختلفی استفاده می شود که در ذیل به چند مورد از آن ها اشاره شده است.

  • صنایع ریل سازی
  • صنایع تولیدی بزرگ
  • صنایع سوله سازی
  • تعمیرگاه های سیار
  • صنعت نفت، گاز و پتروشیمی
  • صنعت خودروسازی و وسایل نقلیه
  • صنایع کشتی سازی
  • ساخت و ساز سازه های فولادی
  • صنعت ساختمان
  • صنعت پل سازی
  • کارگاه های تولیدی
  • کارگاه های جوشکاری فلزات

و …

شرکت های مختلفی در تولید دریل فعال هستند . مانند رونیکس ، توسن ، ماکیتا ، متابو ، و … .

امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید بوده باشد و اطلاعاتی درباره دریل بدست آورده باشید.

 

برای مشاهده مشخصات دریلهای مختلف لطفا کلیک کنید.

 

مطالب مرتبط

تماس بگیرید : 623 10 10 9 - 021