منو
پست شماره : 1525

متر لیزری و موارد استفاده از آن

توسط نادرنیاکان
آوریل 14, 2021
متر لیزری و موارد استفاده از آن

ابزار دقیق اندازه گیری

ابزارهای دقیق اندازه گیری دسته ای از ابزار آلات هستند .، که همانطور که از نامش پیداست برای اندازه گیری دقیق پارامترهای مختلف طراحی و تولید شده است. امروزه در بسیاری از صنایع نیاز به اندازه گیری دقیق یک پارامتر مشخص داریم .چون در این موارد اپسیلون ها هم اهمیت دارند و کوچکترین واحد اندازه گیری هر پارامتر برای ما اهمیت بسیاری دارد.
از جمله ابزار دقیق اندازه گیری می توان به میکرومتر ، ساعت اندیکاتور ،گونیا ،تراز لیزری ، گونیا و متر لیزری و کولیس و چندین مورد دیگر اشاره کرد.
متر لیزری از جمله ابزار اندازه گیری دقیق است. که در ادامه آن را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.
با ما همراه باشید.

مترلیزری

متر لیزری از ابزار دقیق اندازه گیری هست .که برای اندازه گیری فاصله مورد استفاده قرار می گیرد. البته مترهای لیزری قابلیت های متنوعی دارند که ما سعی داریم به هریک از آن ها اشاره کنیم.
متر لیزری یک اشعه لیزر را به سمت هدف میفرستد و زمان انعکاس را اندازه می گیرد و با استفاده از فرمول (سرعت*زمان =فاصله)  فاصله را بدست می آورد. همانطور که می دانید سرعت نور 300000کیلومتر بر ثانیه است.

مقایسه مترهای لیزری با مترهای نواری

استفاده از متر لیزری علاوه بر دقت ، سهولت و آسانی بشتری نسبت به استفاده از مترهای ساده و نواری دارد.چون برای فاصله های دورتر نیازمند یک تکیه گاه یا یک نفر برای گرفتن انتهای متر داریم .و همچنین در مترها امکان تا شدگی ، خم شدن  وجود دارد و همین باعث خطا در محاسبه فاصله می شود. همچنین سرعت استفاده از مترلیزری نسبت به متر نواری بسیار بالاتر است .و شما فقط با فشار دادن یک دکمه ،در عرض چند ثانیه نتیجه روی صفحه نمایشگر ظاهر می شود. ، و همین مورد باعث صرفه جویی در زمان می شود. و همچنین در مقابیسه با متر نواری نیازی به این ور و آن ور رفتن نداریم.

با تعبیه کردن نور پس زمینه در مترهای لیزری امکان استفاده در مکانهای تاریک و کم نور هم برای ما فراهم است. ولی در مورد متر لیزری اینگونه نیست .و برای استفاده در محیط های تاریک باید از نور چراغ قوه یا هرچیز دیگری برای خواندن نتیجه استفاده کنیم.

مترهای لیزری و مترهای نواری

در هنگام استفاده از متر لیزری نیازی نداریم که حتما به انتهای محدوده اندازه گیری دسترسی داشته باشیم. و فقط در حدی که نور لیزر تا انتهای محدوده برسد کفایت می کند.اما در مورد متر های نواری حتما باید به انتهای این محدوده دسترسی داشت. چه بسا برای این کار مجبور به تخریب برخی نقاط یا جابجایی وسایلی نشویم. به طور مثال برای اندازه گیری قسمتی بالاتر از سطح زمین که برای اندازه گیری با متر نواری نیاز به بالا رفتن با استفاده از نردبان یا هر وسیله دیگری داریم  به راحتی با متر لیزری فقط کافیست. که متر را در زاویه مناسب قرار داده و بدون بالا رفتن و جابجایی فاصله را بدست آورد. همین مورد بسیار ارزشمند است چون باعث بالا رفتن ایمنی می شود و امکان اتفاق افتادن خطرات احتمالی بسیار کاهش میابد.

یکی از خصوصیات مهم مترهای لیزری این مورد است .که می تواند با استفاده از رابطه فیثاغورث در مواردی که امکان اندازه گیری مستقیم نداریم به طور مثال مانعی سر راه است . با انداره گیری دو ضلع ،فاصله و اندازه ضلع سوم مثلث را بدست آورد .ولی برای استفاده از مترهای نواری این کار باید با ماشین حساب و قلم و کاغذ انجام گیرد.

متر لیزری

بدست آوردن ضلع سوم با رابطه فیثاغورث

یکی دیگر از خصوصیات مترهای لیزری اندازه گیری پیوسته و مداوم است. ، که در مورد مترهای نواری هر بار باید با تغییر سایز نوار تکرار شود . که در محیط های خطرناک می تواند خیلی مفید باشد.

قابلیت های مترهای لیزری

امروزه مترهای لیزری متنوعی توسط شرکتهای مختلفی طراحی و تولید می شوند. که دارای قابلیت های بسیار بالایی هستند که سعی می کنیم در اینجا به تعدادی از آنها اشاره کنیم.
– قابلیت خاموش شدن خودکار لیزر و همچنین دستگاه بعد از مدتی( برای صرفه جویی در انرژی)
-محاسبه مساحت ، حجم ، فاصله ، تفرق ، جمع ، وتر
-قابلیت اندازه گیری پیوسته و متوالی
-داشتن حافظه برای ذخیره چند داده آخر
-دقت بسیار بالا (خطا در حد میلیمتر)
-برد های متنوع
-قابلیت اندازه گیری شیب
-دارای نور صفحه نمایش
-واحدهای اندازه گیری متنوع (متر،فوت،اینچ)
– امکان تبدیل واحدها به یکدیگر
-سبک و خوش دست بودن

مترهای لیزری نماتولز

برای خرید مترهای لیزری بوش کلیک کنید.
برای خرید مترهای لیزری رونیکس کلیک کنید.
برای خرید مترهای لیزری آنکور کلیک کنید.
برای خرید مترهای لیزری هیوندای کلیک کنید.

مطالب مرتبط

تماس بگیرید : 623 10 10 9 - 021